Czy system premiowania stosowany w firmie wpływa na zwiększenie motywacji do pracy?

Ogólnopolskie Wynagrodzeń

USA: mediany wynagrodzeń pracowników w różnym wieku

20 lat 20 000

30 lat 40 000

40 lat 50 000

50 lat 51 000

60 lat 53 000

* rocznie w USD

Stefa premium

Sprawdź co zyskasz wykupując pełny dostęp do naszego portalu

Sprawdź, ile zarabia:

Nauczyciel 3230 PLN
Leśniczy 7710 PLN
Niania 2900 PLN
Księgowy 5710 PLN
Programista PHP 9710 PLN
Agile coach 10700 PLN
UI/UX Designer 4840 PLN
Country Manager 18740 PLN
Wiertacz 4400 PLN
Fizyk 5180 PLN
Ogólnopolskie badanie satysfakcji z pracy

Zajmujesz się zawodowo wynagrodzeniami?
Zapraszamy Cię do strefy przeznaczonej dla profesjonalistów.

Realna stawka płacy - nominalna stawka płacy odniesiona do inflacji lub deflacji.

pozwala na porównanie 43 wskaźników w następujących obszarach

Artykuły

Jak zbudować premię referencyjną
w ośmiu krokach

30.05.2016 Tomasz Staśkiewicz
Premia referencyjna, czyli specjalny dodatek za polecenie wartościowego pracownika, jest coraz częściej wykorzystywanym narzędziem w procesie rekrutacji. Jest to typowe rozwiązanie, dzięki któremu wszyscy mogą czuć się wygrani. Pracodawca zyskuje poleconego pracownika, polecający – uzyskuje dodatkowy dochód i ma szansę pracować z kimś, kogo zna i lubi. Zanim jednak wprowadzimy w naszej firmie premię referencyjną – warto abyśmy się do tego dobrze przygotowali.
Infografika

Krok 1. Zobacz ile masz pieniędzy


Zanim zaczniesz planować wysokość premii referencyjnej, musisz wiedzieć, jakim budżetem dysponujesz. Policz średni koszt rekrutacji na jedno stanowisko w okresie poprzedzającym wprowadzenie premii referencyjnej. Dzięki temu będziesz wiedzieć, jaki maksymalny poziom bonusu możesz ustalić, aby efektywniej wykorzystywać budżet rekrutacyjny. Zazwyczaj wartość premii nie powinna stanowić więcej niż 30% średniego kosztu rekrutacji.

Krok 2. Wyodrębnij kluczowe stanowiska


Wprowadzanie premii referencyjnej dla poleceń kandydatów na wszystkie stanowiska zazwyczaj jest bezcelowe. Realizacja niektórych rekrutacji nie stanowi problemu i nie musi być dodatkowo wspierana. Warto zatem wyłonić stanowiska kluczowe dla firmy - te, których obsadzenie jest trudne, kosztowne i długo trwa. Właśnie w tym przypadku wprowadzenie premii referencyjnej przynosi największe korzyści.

Krok 3. Przygotuj wskaźniki efektywności


Każde działanie jest tyle warte, ile przynosi korzyści. Dlatego zanim zaczniemy wprowadzać premię referencyjną, powinniśmy wyznaczyć sobie podstawowe wskaźniki efektywności. Podstawowymi wskaźnikami mogą być: zmiana kosztów rekrutacji, zmiana w ilości wartościowych aplikacji, zmiana w czasie pozyskiwania pracowników na kluczowe stanowiska. Tu skorzystamy m.in. z danych z Kroku 1.

Krok 4. Poznaj potrzeby pracowników


Dobry system motywacyjny charakteryzuje się tym, że nagrody są atrakcyjne dla osób, które są objęte tym systemem. Premia referencyjna nie zawsze musi być wypłacona w gotówce. Warto szukać pomysłów niestandardowych, które działają na wyobraźnię pracowników. Dla jednych będzie to karnet do SPA, dla innych skok spadochronowy, dla jeszcze innych dzień wolny. Dobrym pomysłem jest więc stworzenie kafeterii bonusów. Ważne, aby były naprawdę motywujące.

Krok 5. Stwórz procedurę, wybierz narzędzie


Jak dla każdego procesu w firmie tak i dla premii referencyjnej należy stworzyć procedurę, która będzie przede wszystkim jasna dla pracowników. W tej chwili praktycznie wszystkie firmy korzystają ze specjalnego oprogramowania wspierającego Employee Referral Programme (ERP). Sprawdzone narzędzie informatyczne upraszcza wdrożenie procesu i zachęca pracowników do działania. Zgłaszanie kandydatów musi być łatwe i każdemu dawać szansę uczestniczenia w programie oraz śledzenia postępu swojego kandydata.

Krok 6. Przygotuj komunikację


Nawet najlepszy projekt nie zadziała, jeśli nie będzie właściwie przedstawiony pracownikom. Dlatego jednym z kluczowych czynników powodzenia wprowadzenia premii rekrutacyjnej jest przygotowanie odpowiedniej komunikacji. Trzeba stworzyć przejrzysty, motywujący komunikat, zadbać o to, aby dotarł do wszystkich zainteresowanych. Odpowiednie przedstawienie korzyści sprawi, że premia rekrutacyjna będzie postrzegana jako bardzo atrakcyjne świadczenie.

Krok 7. Rekrutuj i płać


To wreszcie ten moment, w którym premia rekrutacyjna zaczyna działać, przynosząc korzyści zarówno pracownikom, jak i firmie. Po każdej udanej rekrutacji dawaj pozytywną informację zwrotną załodze, a polecającemu bezzwłocznie wypłać premię rekrutacyjną.

Krok 8. Zmierz efekty


Po pół roku do roku działania nadchodzi moment, w którym warto podsumować projekt wdrożenia premii rekrutacyjnej. Jest to czas na zadanie sobie kilku pytań:
  • Ile CV pozyskaliśmy dzięki premii rekrutacyjnej?
  • Ile spośród tych osób zatrudniliśmy? Procent zatrudnionych w odniesieniu do liczby CV będzie mówił nam o jakości polecanych kandydatów.
  • Ile spośród zatrudnionych osób zostało po 3-6 miesiącach w firmie?
  • Ile wydaliśmy na wdrożenie premii uwzględniając jej wypłacenie, prace wdrożeniowe, koszt oprogramowania?
  • Ile musielibyśmy wydać, żeby osiągnąć takie rezultaty rekrutacyjne klasycznymi działaniami?
  • Jak zmienił się czas pozyskiwania kluczowych pracowników w firmie?
  • Jakie jest ROI z wdrożenia premii rekrutacyjnej?

W ten sposób ocenimy, jakie efekty przyniosło wdrożenie premii rekrutacyjnej, będziemy mogli ją ewentualnie zmodyfikować, przystosować do zmieniających się wymagań rynku, pracowników i firmy.

Podsumowanie


Odpowiednie wdrożenie premii rekrutacyjnej, choć pozornie proste, wymaga wykonania kilku ważnych rzeczy, które zapewnią sukces projektu. Dobre przygotowanie pozwoli optymalizować efektywność bonusu. Dzięki temu zwiększą się korzyści, które odnoszą zarówno pracownicy, jak i pracodawca.


Bibliografia
  1. The WorldatWork Handbook of Compensation, Benefits & Total Rewards
  2. http://www.slideshare.net/RolePoint/101-ideas-for-employee-referrals-36034244
  3. http://www.slideshare.net/xtrmn8R/employee-referrals
Tomasz Staśkiewicz
Przypominamy, że zgodnie z pkt 2.6 - 2.7 regulaminu kopiowanie, przetwarzanie i wykorzystywanie tekstów oraz danych portalu w innych celach niż do użytku osobistego wymaga pisemnej zgody redakcji.
Wynagrodzenie brutto - ile to jest netto?

Wszystkie podane w artykule stawki wynagrodzeń są kwotami brutto. Zawierają potrącane od pensji składki na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne oraz zaliczkę na podatek dochodowy od osób fizycznych. Kalkulator brutto - netto pozwala na szybkie przeliczenie podanych stawek na pensję, którą pracownik otrzyma "na rękę".